Cea de-a doua reuniune de management a consorțiului proiectului UPGRADE
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” din Chișinău a găzduit, în perioada 7 – 8 februarie 2025 cea de-a 2-a reuniune de management (format față în față) a consorțiului proiectului UPGRADE –,,Consolidarea monitorizării gradului de angajabilitate a absolvenților în Moldova”/“Enhancing Graduates’ Employability Tracking în Moldova”, nr. de referință: 101129166, din cadrul programului european Erasmus+, finanțat de Uniunea Europeană.
La eveniment au participat coordonatorii de proiect din cadrul Academiei de Studii Economice din Moldova (ASEM) și din instituțiile partenere ale proiectului UPGRADE: Universitatea de Stat din Moldova (USM), Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” din Chișinău (UPSC), Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălți (USARB), Universitatea de Stat „Bogdan Petriceicu Hasdeu” din Cahul (USC), Universitate de Stat din Comrat (KDU), Institutul European Pentru Inițiative Reforme și Educație „Aspire” (ASPIRE).
În timpul evenimentului de două zile, participanții au trecut în revistă etapele și activitățile proiectului, inclusiv prezentări din partea fiecărei instituții partenere cu privire la realizările și provocările fazelor inițiale de implementare. S-a analizat dezvoltarea instrumentelor și metodologiilor în cadrul WP2, concentrându-se pe proiectarea de instrumente standardizate de sondaj, platforme de implicare a absolvenților și mecanisme de urmărire a carierei. Discuțiile PL3 au fost dedicate formulării unui cadru legislativ național, Ministerul Educației și Cercetării din Moldova conjugând eforturile pentru asigurarea suportului normativ pentru monitorizarea capacității de angajare a absolvenților. Consorțiul a abordat, de asemenea, reforma instituțională planificată în cadrul WP4, inclusiv îmbunătățirea centrelor universitare de orientare în carieră, o mai bună integrare a serviciilor de angajare și inițiative de schimb de date.
Managementul financiar al proiectului a fost un subiect cheie, cu prezentări de rapoarte financiare intermediare, asigurându-se că toate instituțiile partenere sunt pe drumul cel bun cu bugetele și alocările de finanțare.
S-a scos în evidență asigurarea calității și evaluările interne, evidențiind feedback-ul din primul Raport de evaluare internă și eforturile continue de monitorizare internă pentru a asigura îndeplinirea eficientă a obiectivelor proiectului. Au fost revizuite activitățile de diseminare și maximizare a impactului, cu accent pe ateliere de lucru de succes, campanii de informare și strategii de implicare a părților interesate. Partenerii au discutat despre activitățile multiplicatoare menite să sporească adoptarea celor mai bune practici și să promoveze rezultate durabile în sistemul de învățământ superior din Moldova.
Accent sporit a fost acordat sustenabilității proiectului, partenerii asumându-și responsabilitatea dezvoltării Planurilor de asigurare a sustenabilității și impactului proiectului prin reforme instituționale, colaborare națională și monitorizare continuă. Un aspect cheie al acestui plan de durabilitate a inclus realizarea de sondaje privind satisfacția grupului țintă pentru a asigura feedback continuu și îmbunătățiri ale sistemelor de urmărire. Pentru a consolida succesul pe termen lung, au fost prezentate rapoarte de diseminare care acoperă perioadele cheie ale activităților proiectului și eforturile viitoare de diseminare pentru a asigura conștientizarea și implicarea părților interesate.
Întâlnirea s-a încheiat cu acceptarea de către toți partenerii a faptului că perioada viitoare a proiectului se va concentra pe dezvoltarea unui cadru legislativ național cuprinzător și a instrumentelor specifice universității pentru urmărirea rezultatelor carierei absolvenților. Eforturile de reformă instituțională vor fi, de asemenea, prioritare, acordându-se o atenție deosebită consolidării centrelor de orientare în carieră și dezvoltării unor cadre robuste și scalabile de urmărire a angajării în universitățile din Republica Moldova.
Coordonator al proiectului UPGRADE este doamna dr. Olesea SIRBU, prorector pentru Relații internaționale și Proiecte europene, ASEM, coordonator instituțional (USARB) – Valentina PRIȚCAN, prorector pentru activitatea ştiinţifică şi relaţii internaţionale, dr., conf. univ.
Obiectivul principal al proiectului UPGRADE este de a consolida capacitatea de monitorizare a angajabilității absolvenților universităților din Moldova. Proiectul UPGRADE este axat pe elaborarea primului studiu pilot de angajare a absolvenților și realizarea primului raport privind capacitatea de angajare a absolvenților.
Experiența partenerilor UE va fi transferată și practica altor țări UE va fi cercetată în vederea elaborării unui studiu pilot de angajare care să fie în conformitate cu standardele UE. Rezultatele raportului vor fi încărcate pe un portal național online pentru monitorizarea capacității de angajare a absolvenților. Proiectul UPGRADE va consolida capacitățile instituțiilor de învățământ superior de a-și urmări absolvenții.
Mai multe detalii găsiți pe pagina oficială a proiectului UPGRADE https://upgrade-project.ase.md și pe pagina UPGRADE a USARB https://usarb.md/upgrade/
Proiectul este finanțat de Uniunea Europeană. Punctele de vedere și opiniile exprimate aparțin, însă, exclusiv autorului și nu reflectă neapărat punctele de vedere și opiniile Uniunii Europene sau ale Agenției Executive Europene pentru Educație și Cultură (EACEA). Nici Uniunea Europeană și nici EACEA nu pot fi considerate răspunzătoare pentru acestea.