Realizarea mobilității academice la Bacău, România, în cadrul subproiectului DEZPROAUTO

Membrii Catedrei de științe fizice și inginerești dr., conf. univ., Alexandr Ojegov, șeful Catedrei de științe fizice și inginerești, dr., conf. univ., Beșliu Vitalie, asist. univ., Cornel Cracan au beneficiat de mobilitate academică realizată la Bacău, România, pentru participare la Competiția Formula Student România, pe circuitul Speed Park, omologat FIA, eveniment organizat pentru prima dată în România de Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași, Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău, Speed Park, Research in Mechanical Engineering (RME) și Primăria Municipiului Bacău, în perioada 18-24 august 2025, (18 și 24 august – zile de călătorie, 19-23 august 2025 – zile de lucru), în cadrul subproiectului ,,Dezvoltarea procesului științifico-didactic în programele de studii din domeniul industriei auto” (DEZPROAUTO), nr. Acord subfinanțare: MD-MOED-6542-ASF-U2-02 din 27.11.2023, implementat de USARB, domeniul general de studiu 071 Inginerie și activități inginerești, din cadrul Proiectului Învățământul Superior din Moldova, implementat de Ministerul Educației și Cercetării din Republica Moldova, finanțat de către Banca Mondială.

Mobilitatea academică a fost focusată pe următoarele obiective:

  • Participare la evenimentul internațional Competiția Formula Student România, pe circuitul Speed Park, omologat FIA, eveniment organizat pentru prima dată în România de Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași, Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău, Speed Park, Research in Mechanical Engineering (RME) și Primăria Municipiului Bacău, dedicat tinerilor de cea mai înaltă ținută intelectuală și profesională, în care reprezentanții universităților tehnice din întreaga lume își demonstrează abilitățile de cercetare/inovare în domeniile mecanică auto, IT și IA, sprijiniți și de cei mai importanți producători în aceste domenii;
  • Transfer de cunoștințe la USARB de la evenimentul Formula Student cu tradiție de peste 40 de ani, primul eveniment de acest gen fiind organizat în anul 1980, de către Universitatea Statului Texas, sub patronajul SAE (Society of Automotive Engineers). De la prima ediție a acestei competiții, aceasta a fost organizată anual, în peste 20 de țări, cu participarea a mai mult de 600 de universități tehnice. Echipele de studenți universitari efectuează schimbul de experiențe privind conceperea, proiectarea, construcția, dezvoltarea și concurența cu mașini de curse mici, în stilul formulei 1;
  • Stabilire de contacte și/sau parteneriate cu universitățile, studenții și specialiștii participanți. Se estimează un număr de aproximativ 600 de persoane participante la eveniment din partea echipelor concurente din 7 țări.

Agenda evenimentului a cuprins mai multe activități cu următoarea cronologie:

Ziua 1: Înregistrare și inspecții tehnice

  • Verificarea documentației și a membrilor echipei.
  • Inspecția mecanică și electrică.
  • Testul de înclinare și cântărirea vehiculului.

Ziua 2 și 3: Evenimente statice și dinamice

  • Prezentarea planului de afaceri și a raportului de costuri.
  • Participarea la proba de Skidpad și Acceleration.

Ziua 4 și 5: Evenimente dinamice finale

  • Probele de Autocross și Endurance.
  • Evaluarea finală a designului de către jurați.

Ziua 6: Ceremonia de premiere și discuții

  • Analiza rezultatelor și feedback de la juriu.
  • Discuții informale cu celelalte echipe și cu oficialii.

Deschiderea solemnă a evenimentului s-a realizat în data de 19.08.2025, cu mesajele de salut adresate participanților de către organizatorii evenimentului, domnul Ciprian Ciofu, dr. ing., conf. univ. și domnul Bogdan Istrate, dr. ing., conf. univ. de la Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași. A urmat lucrul echipelor de juriu și experți care au desfășurat activitățile de verificări statice și dinamice. Limba oficială a evenimentului – engleză.

Competiția Formula Student 2025 reprezintă o provocare inginerească complexă, ce depășește simplul concept de curse automobilistice. Scopul principal este de a le oferi studenților o platformă pentru a concepe, proiecta, fabrica și dezvolta un vehicul de tip “formula”. Acest proces, de-a lungul unui an academic, transformă cunoștințele teoretice în abilități practice aplicabile în industrie.

Fiecare vehicul trebuie să îndeplinească cerințele tehnice și de siguranță specificate în regulamentele tehnice (T) și în secțiunile corespunzătoare clasei sale (EV sau CV)

Evenimentul este structurat pe două clase principale (A1.2.1):

  • Vehicule cu Motor cu Ardere Internă (CV)
  • Vehicule Electrice (EV)

Suplimentar, există și o clasă dedicată pentru Vehicule Autonome (Driverless Cup – DC), la care pot participa vehicule din ambele clase principale, demonstrând capacități avansate de conducere fără șofer.

În acest an în cadrul competiției promovată în România au participat 7 echipe din 5 țări de la următoarele universități: Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași, Universitatea Transilvania din Brașov, Universitatea Bursa Uludag, Turcia, Universitatea Sileziană de Tehnologie din Gliwice, Polonia, Universitatea Metropolia UAS, Finlanda, iar reprezentanții din Federația Rusă au participat la ediția on-line.

Competiția include atât teste statice, cât și dinamice

Teste statice:

  • Prezentarea planului de afaceri (Business Plan Presentation): evaluarea abilității echipei de a prezenta și justifica deciziile de proiectare și strategia de marketing.
  • Cost și fabricare (Cost and Manufacturing): analiza costurilor de producție și a procesului de fabricație.
  • Proiectarea ingineriei (Engineering Design): evaluarea detaliilor tehnice ale vehiculului, inclusiv siguranța și inovația.

Teste dinamice:

  • Skidpad: test de manevrabilitate pe o figură de opt.
  • Accelerație: măsurarea timpului necesar pentru a atinge o viteză specificată.
  • Autocross: cursă pe circuit cu obstacole.
  • Enduranță: test de rezistență pe o distanță lungă.
  • Eficiență: evaluarea consumului de energie sau combustibil.

Fiecare test contribuie la scorul total al echipei, iar punctele obținute influențează clasamentul final.

Regulamentul tehnic (Capitolul T, CV, EV) este coloana vertebrală a competiției, impunând standarde stricte de siguranță și performanță, care în comparație cu anii precedenți au suferit și unele clarificări și modernizări.

Înainte de a participa la evenimente, universitățile vor lua în calcul:

 

  • Vehiculele înscrise în competiție trebuie să fie concepute, proiectate și întreținute de membrii echipei de studenți fără implicarea directă a inginerilor profesioniști externi, a piloților de curse, a mecanicilor sau a altor profesioniști înrudiți. Echipa de studenți poate utiliza orice informații de la profesioniști sau de la cadre universitare, atâta timp cât informațiile sunt furnizate ca o discuție a alternativelor cu argumentele pro și contra ale acestora. Profesioniștii nu trebuie să ia decizii de proiectare sau să nu realizeze desene. Studenții ar trebui să efectueze sarcini de fabricație ori de câte ori este posibil.
  • Un vehicul poate fi utilizat doar timp de un an, începând cu prima zi pe terenul primei sale competiții. Pentru a fi clasificat drept nou, un vehicul trebuie să aibă un șasiu nou fabricat.
  • Oficialii își rezervă dreptul de a revizui programul competiției și/sau de a interpreta sau modifica regulile competiției în orice moment și în orice mod, după părerea lor, necesar pentru o desfășurare sigură și eficientă. Toți membrii echipei sunt obligați să coopereze cu oficialii și să respecte toate instrucțiunile acestora. Anunțurile oficiale sunt considerate parte a acestor reguli. Toate instrucțiunile și clarificările postate în secțiunile „Reguli și documente importante” de pe site-ul competiției pentru sezonul curent, inclusiv manualul competiției, sunt considerate parte a acestor reguli.
  • Universitate poate înregistra o echipă CV și o echipă EV, ambele putând participa la DC. În scopul înregistrării și concurenței, echipa CV și echipa EV a unei universități sunt considerate entități separate și independente. Echipele formate din membri din două sau mai multe universități sunt tratate ca o singură echipă.
  • Fiecare participant trebuie să furnizeze dovada răspunderii civile private valabile și a asigurării medicale individuale valabile pentru competiție. Toți participanții prezenți la fața locului trebuie să semneze o declarație de renunțare la răspundere la înscrierea la fața locului, care poate fi găsită pe site-ul competiției. Un membru al echipei poate face parte dintr-o singură echipă, poate lucra la un singur vehicul și poate participa la evenimente statice și dinamice pentru o singură echipă. Fiecare echipă trebuie să aibă un membru identificat drept căpitanul echipei. Căpitanul echipei este principala persoană de contact pentru oficiali în timpul procesului de înregistrare și al competiției. Persoanele care au participat anterior la orice eveniment oficial în calitate de jurați nu au voie să participe ca membri ai echipei.
  • Membrii echipei trebuie să fie înscriși ca studenți la licență sau masterat la orice universitate. Membrii echipei care au absolvit în perioada de șapte luni anterioară competiției rămân eligibili să participe. Studenții care doresc să obțină un doctorat/doctoranzi sau echivalent nu au voie să participe. Începând cu anul primei lor competiții, membrii echipei pot participa doar pentru încă patru ani întregi. Prima competiție este definită ca prima înscriere a unui membru al echipei la o competiție de către căpitanul echipei, indiferent dacă echipa sau membrul echipei a participat fizic. Membrii echipei trebuie să aibă cel puțin 18 ani. Membrii echipei care vor conduce un vehicul de competiție în orice moment al unei competiții trebuie să prezinte un permis de conducere valabil, emis de guvern, pentru autoturisme, care să conțină o fotografie.
  • Documentele trimise pot fi vizualizate doar de membrii echipei care le-a trimis, de juriul autorizat și de oficiali. Prin trimiterea documentelor prin intermediul site-ului web al concursului, echipa este de acord că acestea pot fi reproduse și distribuite de către oficiali, atât în ​​versiuni complete, cât și editate, în scop educațional. Documentele sau videoclipurile care sunt în mare parte incomplete sau imposibil de citit/vizualizat vor fi considerate ca netrimise.
  • Vehiculul trebuie să fie proiectat și fabricat în conformitate cu bunele practici inginerești. Vehiculul trebuie să fie cu roți deschise, cu un singur scaun și cockpit deschis (o caroserie în stilul unei formule) cu patru roți care nu sunt în linie dreaptă. Garda statică minimă la sol pentru orice porțiune a vehiculului, alta decât anvelopele, inclusiv anvelopa șoferului, trebuie să fie de 30 mm. Dacă este instalat un sistem de suspensie activă, garda statică la sol se măsoară în cea mai joasă poziție reglabilă.
  • Sunt interzise fustele glisante sau alte dispozitive aerodinamice care, prin proiectare, fabricație sau ca o consecință a mișcării, intră în contact cu suprafața pistei. Nu trebuie să existe deschideri prin caroserie către cockpit, altele decât cele necesare pentru deschiderea cockpitului. Sunt permise deschideri minime în jurul componentelor suspensiei față și ale sistemului de direcție. Orice sistem de montare a roților care utilizează o singură piuliță de fixare trebuie să încorporeze un dispozitiv care să prevină slăbirea piuliței și a roții. O a doua piuliță („contrapiuliță”) nu îndeplinește aceste cerințe. Șuruburile roților, cuiele de acționare și știfturile trebuie să fie fabricate din oțel sau titan. Echipa trebuie să poată demonstra bune practici inginerești și să ofere o rezistență adecvată prin calcule. Șuruburile roților, cuiele de acționare și știfturile nu trebuie să fie goale. Grosimea minimă a peretelui caroseriei – 2 mm. Dacă se utilizează materialele compozite, acestea trebuie însoțite de descriere detaliată despre compoziția chimică, orientarea firelor, proprietățile fizico-mecanice și altele, măsurate și determinate cu instrumente și dispozitive speciale, dar nu și preluate din pașaportul tehnic al materialului.
  • Cerințe pentru barele de protecție față, barele de protecție principale și volanul sunt verificate cu ajutorul instrumentelor speciale de către inspectorii oficiali înainte de testări dinamice.
  • În afară de construcția generală a vehiculului echipele trec Tilt Test – test de stabilitate pe plan înclinat de 60º și Rain Test – test de izolare de lichid (de exemplu în timpul ploaiei).
  • Pe parcursul săptămânii fiecare echipa trece toate tipurile de control și susține discursul despre componența generală a autovehiculului și a business planului. Periodic, unul după altul, fiecare vehicul admis la etapa de verificare statică, trece la testări dinamice, inclusiv testul de accelerare, testul de autocross și anduranță.

Beneficiarii de mobilitate din USARB au fost impresionați de:

  • entuziasmul membrilor echipelor participanți la evenimentul. Fiecare membru știe locul său, studenții sunt bine pregătiți, cunosc materia, reacționează imediat la provocările membrilor juriului.
  • echiparea fiecărui participant cu instrumentariul contemporan necesar pentru asamblarea, repararea autovehiculului, precum și instrumentariul pentru efectuarea măsurărilor electrice și cele dimensionale.
  • deschiderea organizatorilor, membrii juriului și oficialii, profesorii reprezentanții Universității Tehnice „Gheorghe Asachi” din Iași (Ciprian Dumitru Ciofu, Dumitru Nedelcu, Vasile Horga, Teodor Daniel Mîndru), care au explicat detaliat procedura de desfășurare a evenimentului, aspectele generale și condițiile de participare și admitere la verificări dinamice.

–          spiritul de inovație și ingineria aplicată. Cea mai mare surpriză este să vezi cum ideile abstracte din sălile de curs devin realitate. Mașinile nu sunt doar asamblări de componente, ci rezultatul a mii de ore de muncă, de la simulări complexe pe calculator până la fabricarea manuală. Faptul că studenții proiectează de la zero sisteme critice – cum ar fi șasiul, suspensia sau sistemul de propulsie (fie el electric sau cu ardere internă) – este cu adevărat remarcabil. E impresionantă și creativitatea cu care fiecare echipă abordează problemele de design, căutând soluții unice pentru a obține un avantaj competitiv.

–          competiția dincolo de pistă. Formula Student nu este doar despre viteză. A impresionat abordarea holistică a evenimentului, care pune un accent la fel de mare pe disciplinele non-tehnice. Prezentările de business, rapoartele de cost și evaluarea designului arată că studenții sunt pregătiți să devină ingineri complet, care pot justifica deciziile tehnice și financiare în fața unor profesioniști din industrie. Această combinație de abilități — de la sudură la vorbitul în public — este unică și foarte valoroasă.

–          pasiunea și dedicarea echipelor. Este absolut vizibilă pasiunea fiecărui membru al echipei. Atmosfera din paddocks (zona tehnică) este electrică, plină de energie și dedicare. Studenții lucrează neobosit, adesea în condiții dificile, pentru a remedia problemele tehnice apărute pe parcurs. Aceste eforturi, uneori, merg până la a sacrifica ore de somn pentru a se asigura că mașina va fi gata pentru următoarea probă. Este o dovadă a angajamentului profund pe care îl au față de proiectul lor.

–          colaborarea și spiritul de comunitate. În ciuda faptului că este o competiție, spiritul de colaborare este prezent peste tot. Am văzut echipe rivale ajutându-se reciproc, împrumutându-și unelte sau componente, sau chiar oferind sfaturi prețioase. Este o comunitate globală a inginerilor de mâine, care învață unii de la alții și se susțin reciproc. Acest lucru arată că respectul și fair-play-ul sunt la fel de importante ca și performanța pe pistă.

–          Formula Student este mai mult decât o cursă. Este o școală de inginerie aplicată, un test de rezistență și o experiență formativă care pregătește studenții pentru provocările din lumea reală a ingineriei.

Beneficiarii de mobilitate din USARB au elaborat planuri de pregătire a unei echipe pentru formula student

 

Distribuie acest articol