Inovație curriculară la USARB prin educație verde și digitală, susținută de proiectul T4GREEN
La data de 22 septembrie 2025, USARB a găzduit un atelier de formare internă privind programele revizuite de pregătire a profesorilor, orientate spre educația verde și digitală, desfășurat în cadrul proiectului „Transformarea educației cadrelor didactice pentru tranziția verde și digitală în Armenia și Moldova” (T4GREEN), parte a programului european Erasmus+, finanțat de Uniunea Europeană (PL4 S4.1).
Atelierul a debutat cu prezentarea succintă a proiectului T4GREEN, incluzând scopul, obiectivele specifice, consorțiul și rezultatele scontate. În cadrul sesiunii introductive, participanții au analizat contextul tranziției verzi și digitale în formarea cadrelor didactice și au discutat despre transferul celor mai bune practici și cunoștințe privind curriculumul orientat spre dimensiunea verde și digitală, bazat pe experiențele acumulate în urma vizitelor la Universitatea Beira Interior (Portugalia), Universitatea Masaryk (Cehia) și Universitatea din Valladolid (Spania).
Sesiunea I a fost axată pe integrarea dimensiunii verzi și digitale în educația STEAM, cu accent pe matematică.
Au fost abordate subiecte precum: matematica pentru sustenabilitate și modelarea fenomenelor de mediu și ecologice; utilizarea instrumentelor digitale și a simulărilor pentru predarea matematicii într-un context verde; aplicarea abordărilor bazate pe probleme și proiecte pentru conectarea matematicii la provocările lumii reale (schimbări climatice, eficiență energetică, reducerea deșeurilor); dezvoltarea gândirii critice și a creativității elevilor prin sarcini matematice integrate STEAM; strategii de evaluare a competențelor verzi și digitale în educația matematică.
Sesiunea II a fost dedicată integrării dimensiunii verzi și digitale în formarea cadrelor didactice de limbi străine. Au fost prezentate principiile fundamentale ale unui curriculum orientat spre sustenabilitate și digitalizare, precum și o analiză comparativă între curriculumul tradițional și cel revizuit. De asemenea, au fost evidențiate metodologii inovatoare de predare și evaluare, specifice pedagogiei verzi și digitale (învățarea bazată pe probleme, învățarea prin proiecte, blended learning ș.a.).
Participanții au explorat resurse și platforme digitale recomandate pentru integrarea dimensiunii verzi și digitale în educația cadrelor didactice de limbi străine, precum și modalitățile de evaluare a competențelor verzi și digitale.
Sesiunea a III-a a fost dedicată integrării dimensiunii verzi și digitale în contextul educației incluzive. Au fost abordate competențele verzi și digitale necesare pentru o educație incluzivă, accesibilitatea instrumentelor și resurselor digitale pentru elevii cu nevoi diverse, precum și practici de educație verde adaptate la diferite necesități educaționale.
De asemenea, au fost discutate modalități de asigurare a echității în accesul la resurse verzi și digitale, aplicarea principiilor designului universal pentru învățare (UDL) în tranziția verde și digitală și ajustările curriculare corespunzătoare, inclusiv:
- crearea de resurse didactice accesibile și sustenabile
- formarea pentru utilizarea tehnologiilor asistive
- dezvoltarea unei culturi pedagogice a echității și diversității
- formarea în evaluarea incluzivă și sustenabilă
- pregătirea pentru proiecte interdisciplinare și comunitare
Atelierul practic a fost axat pe implementarea modulelor curriculare verde/digital, urmat de sinteza punctelor-cheie și sesiunea întrebări și răspunsuri
Evenimentul a fost organizat și promovat cu implicarea membrilor de proiect: Natalia GAȘIȚOI, conferențiar universitar, dr. în matematică, rector, Valentina PRIȚCAN, conferențiar universitar, doctor în psihologie, prorector pentru activitate științifică și relații internaționale, Tatiana ȘOVA, conferențiar universitar, dr. în științe ale educației, decan al Facultății de Științe ale Educației, Psihologie și Arte, Tatiana PANCO, conferențiar universitar, dr. în științe ale educației, Viorica CEBOTAROȘ, conferențiar universitar, dr. în filologie, Valeria BORȘ, profesoară de matematică, șefa Centrului de formare profesională continuă
Trei domenii principale sunt expuse transformării și revizuirii – limbi străine, educație incluzivă și STEAM. Rezultatele așteptate reprezintă un plan pentagonal revizuit pentru programele de licență și masterat, precum și două programe de microcreditare bazate pe criterii moderne.
Coordonator instituțional al proiectului T4GREEN – dr., conf. univ. Valentina PRIȚCAN. Mai multe detalii despre proiectul T4GREEN, găsiți pe site-ul oficial al proiectului: https://t4green.aspu.am/ și pe pagina USARB a proiectului T4GREEN: https://usarb.md/t4green/
Proiectul este finanțat de Uniunea Europeană. Punctele de vedere și opiniile exprimate aparțin exclusiv autorului și nu reflectă neapărat punctele de vedere și opiniile Uniunii Europene sau ale Agenției Executive Europene pentru Educație și Cultură (EACEA). Nici Uniunea Europeană și nici EACEA nu pot fi considerate răspunzătoare pentru acestea.