Al 2-lea Atelier de experți în cadrul proiectului UPGRADE
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” din Chișinău a găzduit, în perioada 6 – 7 februarie 2025, cel de-al 2-lea Atelier de experți în cadrul proiectului UPGRADE –,,Consolidarea monitorizării gradului de angajabilitate a absolvenților în Moldova”/“Enhancing Graduates’ Employability Tracking în Moldova”, nr. de referință: 101129166, din cadrul programului european Erasmus+, finanțat de Uniunea Europeană.
Evenimentul a servit drept platformă pentru liderii academi, factorii de decizie politică și părți interesate din industrie pentru a colabora la îmbunătățirea metodelor de urmărire a carierei absolvenților și a rezultatelor angajabilității în Moldova, cu inspirație și perspective oferite de partenerii europeni.
Activitățile au demarat cu mesajele de salut susținute de doamna Rector a UPSC, Alexandra BARBĂNEAGRĂ, dr., conf., dna Rodica CRUDU, manager al proiectului UPGRADE, reprezentanții Ministerului Educației și Cercetării, în persoana dnei Doina USACI, șefa direcției ,,Politici în domeniul învățământului superior”.
Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălți a fost reprezentată la eveniment de către doamna dr., conf. univ. și Valentina PRIȚCAN, coordonator instituțional al proiectului UPGRADE, prorector pentru activitatea ştiinţifică şi relaţii internaţionale, Victor GRIGOR, șeful Centrului de ghidare în carieră şi relaţii cu piața muncii, Vitalia DIGOLEAN, metodist, Departamentul de Relații Internaționale.
În cadrul Atelierului nr. 2 pentru experți, s-au discutat rezultatele obținute de către universitățile partenere din Moldova în urma aplicării în regim de pilotare a primului chestionar din Republica Moldova de urmărire a traseului profesional și angajabilității absolvenților. La fel, în cadrul atelierului, reprezentanții Institutului European pentru Inițiative, Reforme și Educație a prezentat profilul de țară al angajabilității absolvenților.
În cadrul sesiunii nr.1 „Urmărirea capacității de angajare a absolvenților de învățământ superior în Moldova – Chestionar privind rezultatele și lecțiile învățate”, universitățile din Republica Moldova au prezentat rezultatele sondajelor lor pilot privind urmărirea rezultatelor în muncă ale absolvenților și a traseelor de carieră. Sesiunea a analizat date cantitative și calitative pentru a identifica tendințele cheie, lacunele și domeniile de îmbunătățire. Prezentatorii s-au concentrat pe statutul de angajare a absolvenților, alinierea competențelor și recomandări practice pentru îmbunătățirea programelor de angajare universitare. Discuțiile au evidențiat, de asemenea, provocările de implementare și au propus soluții pentru perfecționarea viitoarelor metode de colectare a datelor și a profilului țării. Sesiunea a subliniat colaborarea dintre instituții și factorii de decizie politică pentru a obține îmbunătățiri bazate pe date în învățământul superior.
Doamna dr., conf. univ. Valentina PRIȚCAN, coordonator instituțional al proiectului UPGRADE, prorector pentru activitatea ştiinţifică şi relaţii internaţionale, a prezentat în cadrul primei sesiuni a Atelierului subiectul ,,Carierele și piața muncii: ce ne spun datele despre angajabilitatea și traseul profesional al absolvenților USARB”.
Sesiunea 1 a cuprins mai multe prezentări:
- Academia de Studii Economice din Moldova – Rezultatele sondajului pilot privind angajabilitatea și traseul de carieră a absolvenților. Prezentatori: Oxana BARBANEAGRĂ, Tatiana BUCOS
- Universitatea de Stat din Moldova – Analiza cantitativă și calitativă a rezultatelor anchetei. Prezentator: Otilia DANDARA
- Universitatea Pedagogică de Stat ,,Ion Creangă” din Chișinău – Constatări din implementarea chestionarului. Prezentator: Tatiana YAVUZ
- Universitatea de Stat Alecu Russo din Bălți – Carierele și piața muncii: ce ne spun datele despre angajabilitatea și traseul profesional al absolvenților USARB. Prezentator: Valentina PRIȚCAN
- Universitatea de Stat „B.P. Hasdeu” din Cahul – Raport de sinteză privind rezultatele pilotajului. Prezentator: Svetlana BÎRLEA
- Universitatea de Stat Comrat – Analiza rezultatelor studiului și recomandări. Prezentator: Maria IANIOGLO
- Institutul European pentru Inițiative, Reforme și Educație „ASPIRE” – Profilul țării de angajare a absolvenților din Moldova. Prezentatori: Radu Mirza, Valeria Bobeica
Sesiunea a evidențiat importanța creării de procese standardizate de colectare a datelor în universități și a împărtășirii celor mai bune practici pentru a aborda provocările de angajare la nivel național.
Sesiunea 2 „Instrumente utilizate pentru urmărirea gradului de angajare a absolvenților din învățământul superior – Experiența universităților partenere europene”, a fost axată pe schimbul de instrumente și mecanisme practice dezvoltate de universitățile europene pentru monitorizarea rezultatelor absolvenților la angajare. Participanții au discutat despre instrumentele digitale, rețelele de absolvenți și sistemele de feedback ale angajatorilor ca componente cheie ale mecanismelor de urmărire de succes. Prezentările au subliniat importanța utilizării datelor în timp real pe piața muncii pentru a adapta programele academice și serviciile de carieră. O atenție specială a fost acordată construirii de parteneriate pe termen lung cu angajatorii și încurajării inovației prin implicarea absolvenților. Sesiunea a oferit recomandări pentru implementarea mecanismelor de urmărire cu succes în Moldova și înființarea Platformei Naționale de urmărire a angajabilității absolvenților.
Sesiunea a II-a a cuprins mai multe prezentări:
- Universitatea din Valencia, Spania – Instrumente digitale pentru monitorizarea gradului de angajare a absolvenților. Prezentator: Alfredo ROSADO
- Universitatea „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia, România – Instrumente și mecanisme pentru urmărirea gradului de angajare a absolvenților. Prezentator: Larisa-Loredana DRAGOLEA
- Academia de Studii Economice din Moldova (ASEM) – Construirea unei platforme naționale pentru urmărirea gradului de angajare a absolvenților din învățământul superior în Moldova: cerințe și recomandări cheie. Prezentator: Tatiana BUCOS
Sesiunea a fost urmată de Workshop-ul Hands-On privind întărirea relațiilor academice durabile cu absolvenții moderat de Larisa CHIREV, Rodica BALAN.
În ziua a doua a atelierului, partenerii proiectului au avut ocazia să viziteze și să participe în cadrul Târgului de Cariere, ediția 2025, organizat de către Centrul de Ghidare și Consiliere în Carieră al UPSC, eveniment care le-a permis să urmărească absolvenții în procesul de interacțiune cu angajatorii, să evalueze calitatea serviciilor oferite de către CGCC pentru absolvenți și să interacționeze cu studenții aflați în căutarea unui loc de muncă.
La activități au participat coordonatorii de proiect și colaboratori din cadrul Academiei de Studii Economice din Moldova (ASEM) și din instituțiile partenere ale proiectului UPGRADE: Universitatea de Stat din Moldova (USM), Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” din Chișinău (UPSC), Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălți (USARB), Universitatea de Stat „Bogdan Petriceicu Hasdeu” din Cahul (USC), Universitate de Stat din Comrat (KDU), Institutul European Pentru Inițiative Reforme și Educație „Aspire” (ASPIRE).
Coordonator al proiectului UPGRADE este doamna dr. Olesea SIRBU, prorector pentru Relații internaționale și Proiecte europene, ASEM, coordonator instituțional (USARB) – Valentina PRIȚCAN, prorector pentru activitatea ştiinţifică şi relaţii internaţionale, dr., conf. univ.
Obiectivul principal al proiectului UPGRADE este de a consolida capacitatea de monitorizare a angajabilității absolvenților universităților din Moldova. Proiectul UPGRADE este axat pe elaborarea primului studiu pilot de angajare a absolvenților și realizarea primului raport privind capacitatea de angajare a absolvenților.
Experiența partenerilor UE va fi transferată și practica altor țări UE va fi cercetată în vederea elaborării unui studiu pilot de angajare care să fie în conformitate cu standardele UE. Rezultatele raportului vor fi încărcate pe un portal național online pentru monitorizarea capacității de angajare a absolvenților. Proiectul UPGRADE va consolida capacitățile instituțiilor de învățământ superior de a-și urmări absolvenții.
Mai multe detalii găsiți pe pagina oficială a proiectului UPGRADE https://upgrade-project.ase.md și pe pagina UPGRADE a USARB https://usarb.md/upgrade/
Proiectul este finanțat de Uniunea Europeană. Punctele de vedere și opiniile exprimate aparțin, însă, exclusiv autorului și nu reflectă neapărat punctele de vedere și opiniile Uniunii Europene sau ale Agenției Executive Europene pentru Educație și Cultură (EACEA). Nici Uniunea Europeană și nici EACEA nu pot fi considerate răspunzătoare pentru acestea.
Programul Atelierului poate fi accesat aici:
https://upgrade-project.ase.md/images/UPGRADE_workshop_nr_2_PROGRAM_6-7_feb_2025_compressed.pdf