Atelierul de lucru din cadrul proiectului REFLECT
În perioada 16-17 iunie 2025, echipa USARB a participat la atelierul de lucru din cadrul proiectului „REFLECT Faza II – Învățare de calitate prin intermediul sistemului de la egal-la-egal în Republica Moldova”, aflat la o nouă etapă de implementare (2025–2026), care își propune dezvoltarea unor practici pedagogice bazate pe reflecție, colaborare și sprijin colegial.
Atelierul a fost facilitat de Dr. Corinna Borer și Dr. Wiltrud Weidinger, profesori la Universitatea Pedagogică din Zurich, Elveía și Marin Dolință, manageri de proiect.
Proiectul REFLECT Faza II – „Învățare de calitate prin intermediul sistemului de la egal-la-egal în Republica Moldova”, organizat în cadrul programului-cadru al Agenției Elvețiene de Cooperare și Dezvoltare, „Promovarea educației civice active” (FACE) în Moldova, implementat în cooperare cu Ministerul Educației și Cercetării, își extinde metodologia învățării de la egal la egal prin implicarea mai multor actanți educaționali: inspectori școlari, cadre didactice universitare și profesori din învățământul general, contribuind astfel la creșterea calității educației din Republica Moldova la toate nivelurile.
Proiectul este implementat de consorțiul internațional constituit din cinci instituții de învățământ superior din Republica Moldova (Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” din Chișinău, Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălți, Universitatea de Stat „Bogdan Petriceicu Hașdeu” din Cahul, Universitatea de Stat din Comrat, Universitatea de Stat din Moldova) cu asistența Universității Pedagogice din Zurich, Elveția și a Agenției Elvețiene de Cooperare și Dezvoltare.
Echipa USARB, formată din Veronica Rusov lect. univ., dr., Catedra de Științe ale educației, Dorina Putină lect. univ., dr., Catedra de Științe ale educației, Tatiana Gînju conf. univ., dr., Catedra de Științe ale educației, Lilia Trinca conf. univ., dr., Catedra de limba română și filologie romanică, Micaela Țaulean conf. univ., dr. Catedra de filologie engleză și germană, Oxana Stanțieru asist. univ., Catedra de filologie engleză și germană a prezentat planul de activitate pentru anul 2025 referitor la implementarea abordării REFLECT în instituție.
Veronica Rusov, membră a echipei REFLECT din USARB a prezentat rezultatele și experiențele de formare ale USARB, axate pe 4 compartimente:
- Planificarea instruirilor REFLECT;
- Programul de formare REFLECT;
- Implementarea instruirilor și mentoratul;
- Rezultate, lecții învățate si bune practici.
Evenimentul a reprezentat o experiență intensă de învățare mutuală, colaborare în planificare și reflecție asupra practicilor eficiente în formarea colegială.
Activitățile au debutat cu exerciții interactive precum „Găsește 5 lucruri în comun” și „Un cuvânt – un gest”, care au facilitat crearea unor conexiuni autentice între participanți.
Fiecare instituție de învățământ superior a prezentat progresele realizate în domeniul formării peer-to-peer, evidențiind exemple de bune practici, dificultăți întâlnite și lecțiile învățate în cadrul procesului de mentorat și implementare a programului REFLECT.
În cadrul sesiunii „Find that inspired me”, participanții au împărtășit momentele care i-au impresionat profund, contribuind astfel la întărirea unei rețele academice bazate pe sprijin reciproc și cooperare.
Cea de-a doua zi a fost consacrată planificării comune în cadrul grupurilor de tip „puzzle”, stabilirii direcțiilor viitoare și evaluării activităților desfășurate.
Bune practici:
- Utilizarea exercițiilor scurte de energizare pentru coeziune;
- Implicarea activă a tuturor partenerilor în procesul de reflecție și mentorat;
- Planificarea comună orientată spre rezultate concrete și sustenabilitate.
Pentru cadrele didactice de la USARB, atelierul a reprezentat o oportunitate valoroasă de creștere profesională și reflecție personală. Participanții au explorat diverse abordări ale feedbackului formativ, metode interactive de predare și strategii de sprijin reciproc în mediul universitar. Atmosfera deschisă și colaborativă a fost apreciată ca un element esențial, reflectând o schimbare pozitivă în cultura academică instituțională.
Evenimentul a întărit ideea că reflecția pedagogică trebuie să fie o practică constantă, integrată în toate aspectele procesului educațional – de la elaborarea planurilor de învățământ și desfășurarea cursurilor, până la evaluare și cooperare interinstituțională.
Prin participarea la proiectul REFLECT, USARB își reafirmă angajamentul față de o educație modernă și incluzivă, centrată pe inovație, colaborare și sprijin profesional. Inițiativa sprijină nu doar modernizarea pregătirii cadrelor didactice, ci și formarea unei comunități universitare orientate spre reflecție și schimbare reală în sistemul educațional.