Realizarea mobilității academice la Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava

O echipă formată din 15 colaboratori de la Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălți a realizat, în perioada 10-14 februarie 2025, un stagiu de formare la Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava, realizat cu suportul subproiectului EPICoM „Educarea Profesorilor Inovativi pentru Copiii Moldovei”, din cadrul Proiectului ,,Învățământul Superior din Moldova”, implementat de Ministerul Educației și Cercetării.

Obiectivele mobilității academice:

  • Explorarea bunelor practici ale Universității „Ștefan cel Mare” din Suceava,  recunoscută prin gamă variată de programe de studii în domeniul educației;
  • Analiza modului în care Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava îmbină teoria cu practica, oferind studenților oportunități de practică pedagogică în școli și alte instituții educaționale;

  • Studierea experienței de implicare activă în cercetarea în domeniul pedagogiei Universității „Ștefan cel Mare” din Suceava, oferind studenților și profesorilor oportunități de a se implica în proiecte de cercetare și inovație educațională;
  • Studierea experienței Universității „Ștefan cel Mare” din Suceava de a dezvolta colaborări naționale și internaționale cu alte instituții educaționale, oferind studenților oportunități de schimb de experiență și programe internaționale;
  • Inițierea unor proiecte educaționale și de cercetare comune.

Sala Senatului USV a găzduit sesiunea de întâlnire a delegației USARB de către administrația Universității și a Facultății de Științe ale Educației. Domnul Rector Mihai DIMIAN, Profesor universitar, dr., a adresat un mesaj de bun venit și a susținut o prezentare amplă cu privire la sistemul universitar și Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava, cu focalizare pe evoluția istorică, cultura organizațională, valori, subdiviziuni, provocări.

S-au prezentat detaliat programele de licență, masterat și doctorat oferite de universitate, împreună cu domeniile cheie de studiu, evidențiind investițiile recente în infrastructura campusului, inclusiv laboratoare moderne, biblioteci bine dotate și spații de cazare confortabile pentru studenți, blocuri noi de studii aflate în construcție.

Domnul Ștefan PURICI, Prorector cu imaginea universităţii, relaţii internaţionale şi dezvoltare europeană, Profesor universitar, dr. a scos în evidență parteneriatele internaționale și mobilitățile academice, fiind menționate colaborările cu universități din Europa și din alte regiuni ale lumii.

Doamna Decan a Facultății de Științe ale Educației, conf. univ., dr. Aurora-Adina COLOMEISCHI, a oferit informații valoroase despre structura facultății, direcțiile de cercetare și activitățile desfășurate, evidențiind colaborările și inițiativele educaționale remarcabile. Această introducere a fost esențială pentru a înțelege mai bine contextul academic al facultăţii și oportunitățile de colaborare. Doamna decan a prezentat echipa managerială a facultății, modul în care se implică subdiviziunile universitare în pregătirea pedagogilor.

Valentina PRIȚCAN, manager al subproiectului EPICoM, prorector pentru activitatea ştiinţifică şi relaţii internaţionale, dr., conf. univ., a prezentat PISM, subproiectul EPICoM, echipa USARB.

Intrevederea cu administrația facultății, personalul științifico-didactic si administrativ a fost esențială pentru prima zi de de vizită și a facilitat înțelegerea mai bună a contextului academic al facultăţii și oportunitățile de colaborare.

Doamna decan a Facultății de Științe ale Educației, conf. univ., dr. Aurora-Adina COLOMEISCHI, a prezentat echipa managerială a facultății, modul în care se implică subdiviziunile universitare în pregătirea pedagogilor, a facilitat cunoașterea preocupărilor facultății în domniul pregătirii cadrelor didactice.

În prima zi de mobilitate academică s-a realizat o vizită la MintViz Lab cu scopul de a cunoaște tehnologiile de inteligență artificială și prezentarea de interacțiuni inovative om-computer-mediu, proiectarea de noi experiențe în medii inteligente. Cercetătorii au prezentat minuțios și captivant mai multe tehnologii inovative axate pe proiectarea, dezvoltarea și evaluarea noilor tehnologii de inteligență artificială (AI) și vizualizare a informațiilor (InfoVis) pentru a sprijini interacțiunea inovatoare și bogată între oameni, computere și medii pentru a  genera cunoștințele în interacțiunea om-calculator (HCI) și Inteligența ambientală (AmI).

Filozofie de cercetare rezidă în proiectarea și dezvoltarea interacțiunilor utile și utilizabile între oameni și computere prin intermediul tehnicilor avansate AI și InfoVis, bazate pe înțelegerea utilizatorului sau, mai bine zis, a omului prins în mijlocul tehnologiei de astăzi care se dezvoltă prea rapid. Pentru a implementa acest obiectiv, echipa MintViz Lab îmbină expertiza din Informatică, Electronică și Psihologie Aplicată.

Vizita la Planetariul și Observatorul Astronomic a fost o experiență captivantă, care ne-a oferit oportunitatea de a explora universul dintr-o perspectivă științifică și educațională. Planetariul utilizează proiecții digitale moderne pentru a ilustra fenomene astronomice complexe, ceea ce face ca procesul de învățare să fie interactiv și accesibil pentru toate vârstele. Această metodă poate fi un exemplu bun pentru a integra resurse vizuale și digitale în educație. Activitățile organizate la observator arată cât de importantă este promovarea științei într-un mod atractiv pentru public. Acest model poate fi aplicat și la USARB pentru a stimula interesul studenților pentru disciplinele STEM. Am avut ocazia să observăm astrele prin telescoape performante, ceea ce a consolidat cunoștințele teoretice despre astronomie. Planetariul și observatorul ne-a demonstrat cât de valoroase sunt experiențele de învățare în afara sălilor de curs. Vizite de acest tip vor fi integrate mai des în unitățile de curs universitare pentru a stimula curiozitatea și înțelegerea aprofundată a fenomenelor științifice.

Pe parcursul săptămânii, delegația USARB a participat la un program dens și variat, care a inclus prezentări ale FSE legate de particularitățile programelor de licență și masterat derulate în domeniile Psihologie și Științe ale Educației, noile metodologii privind formarea profesorilor din învățământul primar și preșcolar, modalitățile de formare a cadrelor didactice susținute de Departamentul de Specialitate Psihopedagogică  în contextul programului de formare psihopedagogică desfășurat în USV, precum și modalitățile de efectuare a practicii pedagogice și de obținere a gradelor didactice în România. De asemenea, au fost prezentate oportunitățile de internaționalizare prin Programul ERASMUS+ și  Alianța Universitară NEOLAiA.

Prezentarea activităților de cercetare ale FSE a evidențiat proiectele de anvergură pe care facultatea le-a desfășurat sau care sunt în curs de desfășurare (proiecte care vizează dezvoltarea de instrumente didactice utile profesorilor în activitatea de cunoaștere a elevilor, precum și în activitatea de susținere a dezvoltării lor cognitive, sociale și emoționale).

Totodată, au fost prezentate activitățile Centrului de Resurse pentru Educație Timpurie, proiectele și dotările Laboratorului de Gamificare a Educației și progresul efectuat de revista academică a facultății Education, Development, Practice and Research. Vizitele la Laboratorul MINTVIZ (laborator Interdisciplinar de Mașini Inteligente și Vizualizare a Informației), specializat în inteligență artificială și interacțiunea om-calculator, și la Observatorul Astronomic USV au oferit o perspectivă amplă asupra filosofiei educaționale și a activității de cercetare desfășurate în cadrul universității sucevene.

Colaboratorii USARB au explorat:

  • Cercetarea în științe ale educației și psihologie. Revista FSE
  • Bazele de date internaționale (BDI) recunoscute pentru psihologie și pentru științele educației;
  • Prezentarea proiectelor de cercetare. Proiectele internaționale în colaborare cu profesori și cercetători de la universități din Europa, SUA, Asia, Africa;
  • Prezentarea programelor de masterat din cadrul Facultății de Științe ale educație:
  • Consiliere Şcolară și Educație Emoțională axat pe abordarea integrată a consilierii psihopedagogice, optimizarea activității consilierilor școlari și a profesorilor, precum și a instituțiilor publice și private care furnizează servicii de educație și îngrijire. Programul oferă cursuri teoretice și practice pentru formarea specialiștilor în consiliere și educație emoțională.
  • Programul Resilience in Educational Contexts -EMJM FLOURISH care propune o abordare inovativă cu scopul de a oferi posibilitatea educatorilor și practicienilor de a dezvolta contexte care să promoveze reziliența pentru a-i echipa pe copii și tineri cu resursele și competențele necesare de a face față în mod eficient provocărilor din propriul traseu educațional și de dezvoltare. Programul este oferit de un consorțiu coordonat de către Universitatea Malta, alături de universitatea USV având parteneri Universitatea Lisabona, Portugalia, Universitatea Creta, Grecia. La acest parteneriat se adaugă participarea altor cinci universități: Dalhousie University, Canada, Universitatea Pretoria, Africa de Sud, Universitatea Orebro, Suedia, Universitatea Sao Paolo, Brazilia și European School Psychology Training Centre. Acesta este primul program internațional în domeniul rezilienței, Joint Master Degree in Resilience in Educational Contexts, propus de către un consorțiu internațional format din universități, care furnizează o oportunitate unică pentru viitorii lideri în crearea contextelor și sistemelor educaționale care să promoveze reziliența.

Experiențe inedite de pregătire a cadrelor didactice au fost prezentate în cadrul sesiunilor:

  • Noile metodologii privind formarea profesorilor din învățământul primar și preșcolar. Prezentarea programului pipp si conversie;
  • Crearea cadrului instituțional național pentru mentoratul carierei didactice preuniversitare, prin înființarea instituției mentoratului carierei didactice, structurată ca rețea;
  • Prezentarea proiectului ambasador DE BUCOVINA;
  • Prezentarea proiectului IDEATE — Educație digitală incluzivă și Academia de abilitare a profesorilor. Prin implicarea în proiectul IDEATE Erasmus+,
  • Marketing, Imagine, Promovare.
  • Prezentarea proiectului NEOLAIA – Alianța universitară.
  • Prezentare de proiecte: PROMEHS, PSIWELL, ENRETE, SERIOUS GAMES, PED@USV, Primul Student, proiect UEFISCDI.
  • Educație timpurie. Centrul de Resurse ETIC
  • Formarea iniţială a cadrelor didactice- provocări şi perspective.  Prezentare a modalităţilor de formare a cadrelor didactice pe care le susţine DSPP în contextul programului de formare psihopedagogică desfăşurat în USV
  • Gamificarea Educației – laborator, proiecte

Relevante, din perspectiva formării pedagogilor, au fost vizitele la:

–       Laboratorul de educație prin jocuri digitale.

–       Complexul de Natație și Kinetoterapie;

–       Digital Media Center;

–       Radio USV;

–       Biblioteca USV;

–       Grădinița Gulliver – unitate de practica pedagogică.

Stagiul de formare a colaboratorilor bălțeni a finalizt cu participare la Conferința de diseminare a proiectului EduCardia “Assessment and improvements of socioemotional competencies of students powered by a smart digital toolkit and targeted educational activities applied on physical and online classrooms.”, organizat de către Facultatea de Științe ale Educației, Universitatea ,,Ștefan cel Mare” din Suceava.

Proiectul EduCardia și-a propus să dezvolte o metodologie de evaluare și dezvoltare a competențelor socio-emoționale ale elevilor din învățământul preuniversitar. Proiectul EduCardia a dezvoltat atât un curs pe tema competențelor socio-emoționale la care au participat cadrele didactice, cât și un instrument online (software) care a permis profesorilor să aplice în mod eficient procesele de evaluare în clasele lor și să urmărească evoluția competențelor socio-emoționale ale elevilor. 

Exprimăm, în numele tuturor participanților la mobilitatea academică realizată la Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava, cu suportul subproiectului „Educarea Profesorilor Inovativi pentru Copiii Moldovei” (EPICoM) din cadrul Proiectului ,,Învățământul Superior din Moldova”, finanțat de către Banca Mondială și implementat de Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova, recunoștință profundă domnului Rector al Universității „Ștefan cel Mare” din Suceava, Prof. univ., dr. Mihai DIMIAN pentru angajament și dedicație în susținerea acestei experiențe deosebite pentru personalul științifico-didactic și managerial din USARB.

În numele administrației USARB, a personalului academic și al comunității studențești adresăm un mesaj de gratitudine pentru pentru oportunitățile și bunele practici multiplicate de domnul Rector, prorectorii, decanii, șefii de departamente, personalul didactic și administrativ al USV, care a facilitat organizarea unui stagiu de formare inedit pentru colaboratorii USARB.

Am apreciat înalt modul în care doamna Decan a Facultății de Științe ale Educației, conf. univ., dr. Aurora-Adina COLOMEISCHI, echipa managerială și colaboratorii facultății au împărtășit experiențele de pregătire universitară a specialiștilor pentru sistemul educațional.

Stagiul de formare a facilitat lărgirea orizonturilor academice, explorarea bunelor practici ale USV în pregătirea cadrelor pentru sistemul educațional, a consolidat tendința noastră de a fi ambasadori autentici ai valorilor educaționale. Cu siguranță, experiența acumulată de colaboratorii USARB va fi multiplicată în mediul universitar bălțean și va fortifica calitatea pregătirii specialiștilor din domeniul general de studiu 011 – Ştiinţe ale educaţiei.  

Considerăm că acest parteneriat va consolida relațiile dintre USARB și USV, deschizând noi oportunități de colaborare academică și de dezvoltare a proiectelor comune.

Cu suportul subproiectului EPICoM, Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălți își propune realizarea unui set de intervenții orientate spre modernizarea condițiilor de organizare a procesului educațional prin crearea unui spațiu modern pentru formarea specialiștilor competitivi pe piața muncii, creșterea angajabilității absolvenților și fortificarea calității pregătirii specialiștilor din domeniul general de studiu 011 – Ştiinţe ale educaţiei.  

Manager instituțional al subproiectului EPICoM, implementat de USARB, este Valentina Priţcan, prorector pentru activitatea ştiinţifică şi relaţii internaţionale, dr., conf. univ.

 

 

 

Distribuie acest articol