Săptămâna Inovației în Suedia: EEDA și Clasa inversată
În perioada 09-13 iunie 2025, reprezentanții USARB Vitalie BEȘLIU, dr., conf. univ., șeful Catedrei de ştiinţe fizice şi inginereşti și Victoria POSTOLACHE, dr., conf. univ., au participat la reuniunea EDU-ABCM, EU-ZW, EU-AGM, cu ateliere de impact la Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) din Stockholm și Mälardalens Universitet (MDU) din Västerås, precum și pe feribotul dintre Suedia, Stockholm și Finlanda, Åbo. Aceste întâlniri au avut loc în cadrul Săptămânii Inovației în Suedia: EEDA și Clasa Inversată. și au inclus prima întâlnire a EEDA (Explore Energy Digital Academy), o inițiativă ambițioasă care își propune să creeze un cadru modern pentru educația energetică.
Participarea colaboratorilor USARB la săptămâna Inovației în Suedia: EEDA și Clasa inversată s-a realizat cu suportul proiectului EU-AGM – Joint Societal Challenge-driven Circular Economy Energy Education între Azerbaidjan, Georgia, Grecia, Republica Moldova și România, din cadrul programului ERASMUS+, consolidarea capacităților în învățământul superior (CBHE), apelul 2024. Proiectul EU-AGM este coordonat de doamna dr. ing., conf. univ. Cristina EFREMOV, UTM și se concentrează pe integrarea economiei circulare în educația energetică dintr-o perspectivă societală comună, abordând provocările globale ale viitorului.
EU-AGM reprezintă o nouă viziune globală pentru educația digitală și o inițiativă cu un potențial transformator imens. Scopul său este de a revoluționa educația centrată pe student, plasând-o într-un mediu de învățare digital și online.
Discuțiile au vizat subiecte esențiale precum crearea de module, laboratoare la distanță, studii de caz și provocări, utilizând eficient tehnologia QIP; aspecte legate de gen, vizibilitate și diseminare; dezvoltarea de cursuri în „EEDA Planner” și „EEDA OpenedX”; metodologia „Flipped Classroom” (Clasa Inversată), care redefinește interacțiunea profesor-student, și perspective din industrie și strategii de sustenabilitate.
Peste 50 de experți din peste 25 de universități și 15 țări au participat la aceste discuții dinamice, multe dintre ele desfășurate în format „Flipped Classroom”, subliniind abordarea inovatoare a proiectului. Toate aceste întâlniri și dialoguri au fost dedicate construirii unui învățământ superior global și modern în sectorul energetic.
Aceste întâlniri combinate au oferit o oportunitate excelentă pentru schimbul de experiență și dezvoltarea de parteneriate puternice, esențiale pentru un viitor sustenabil și inovator în educația energetică. Pe lângă EU-AGM, evenimentul a reunit și reprezentanți ai proiectelor EDU-ABCM (cu parteneri din Camerun, Etiopia, Mauritius, Mozambic, Italia și Suedia) și EU-ZW (cu parteneri din Zimbabwe, Spania și Suedia), creând o platformă unică pentru sinergii și colaborare transnațională pentru un viitor sustenabil.
Ședințele comune ale celor trei proiecte au inclus:
- EDU-ABCM (cu parteneri universitari din Camerun, Etiopia, Mauritius, Mozambic, Italia și Suedia https://eduabcm.managewe.com/eduabcmweb/index.php);
- EU-ZW (cu parteneri universitari din Zimbabwe, Spania și Suedia https://euzw.managewe.com/euzwweb/index.php)
- EU-AGM (cu parteneri universitari din Azerbaidjan, Georgia, Republica Moldova, România, Grecia https://eumoldava.managewe.com/euagmweb/).