A patra reuniune a Comitetului de coordonare în cadrul proiectului NeedEDU4.0
În perioada 13-14 noiembrie 2025, Universitatea Tehnică a Moldovei a găzduit cea de-a patra reuniune a Comitetului de coordonare (Steering Committee Meeting) a proiectului NeedEDU4.0 – în cadrul proiectului NeedEDU4.0 „Îmbunătățirea educației în inginerie mecanică în Moldova pentru Industria 4.0 / Enhancing Mechanical Engineering Education in Moldova for Industry 4.0, acord de grant 101128623, ERASMUS-EDU-2023-CBHE-STRAND-2, finanțat de Comisia Europeană prin programul ERASMUS+.
Evenimentul a reunit coordonatorii instituționali ai universităților partenere din Republica Moldova (UTM, USARB, USCh), România (UNITBV, Brașov) și Germania (RWTH, Aachen), precum și reprezentanți ai mediului de afaceri din Germania și Republica Moldova, reafirmând angajamentul comun pentru modernizarea educației inginerești în Republica Moldova.
Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălți a fost reprezentată la eveniment de către următorii membri de proiect:
- Valentina PRIȚCAN, dr., conf. univ., coordonator instituțional al proiectului 0;
- Alexandr OJEGOV, dr., conf. univ., șef al Catedrei de științe fizice și inginerești;
Ședința a fost deschisă de prof. univ., dr. hab. Larisa BUGAIAN, coordonatoarea proiectului, dr. Daniela POJAR, prorector pentru finanțe și relații internaționale al UTM, și Claudia MELINTE, coordonatoare națională a Oficiului Erasmus+ Moldova. D-lor au subliniat importanța strategică a proiectului NeedEDU4.0 în modernizarea educației inginerești și alinierea acesteia la standardele Industriei 4.0. Pe parcursul celor două zile, discuțiile au vizat progresul înregistrat până în prezent și activitățile planificate pentru perioada următoare.
Dr. Rodion CIUPERCĂ, managerul de proiect, a prezentat etapele avansate de dezvoltare a programului de masterat interuniversitar „Industrii Smart și Transformarea Digitală”, detaliind elaborarea curriculelor pe module, pregătirea materialelor didactice și procesul de constituire a actelor necesare aprobării programului interuniversitar de master de către Consiliul de Dezvoltare Strategică Instituțională și Senatul UTM.
Ulterior, au urmat prezentări dedicate activităților, susținute de partenerii nationali (UTM, USARB și USCh) și internaționali (RWTH Aachen, UNITBV Brașov), care au abordat, în prezentările lor detaliate, subiecte vitale privind instruirea personalului academic și metodologia de implementare a programului de master în format blended learning.
Prima zi s-a încheiat cu o vizită la campusul UTM de pe strada Studenților, oferind participanților ocazia de a explora laboratoarele facultăților UTM, specializate în inginerie mecanică, industrială și transporturi.
Cea de-a doua zi a lucrărilor a fost dedicată asigurării calității, sustenabilității și diseminării rezultatelor proiectului. Prof. Simona LACHE a prezentat realizările din cadrul Pachetului de Lucru (WP4), urmate de raportul de evaluare externă al auditorului Alice BUZDUGAN, care a evidențiat principalele constatări și recomandări pentru perioada ianuarie 2024 – iunie 2025. În continuare, au fost stabilite direcțiile actuale și viitoare ale activităților de diseminare, comunicare și vizibilitate, cu accent pe impactul acestora asupra mediului academic și industrial.
Un moment definitoriu a fost intervenția Ioanei VINTILOIU, coordonatoare din partea companiei Fritz Dräxlmaier GmbH & Co. KG, care a subliniat rolul deosebit de important al partenerilor economici în definirea competențelor profesionale necesare, adaptarea programelor de studii la cerințele pieței muncii și consolidarea colaborării universitate-industrie.
Valentina PRIȚCAN, prorector pentru activitatea științifică și relații internaționale, dr., conf. univ., coordonator instituțional al proiectului NeedEDU4.0 a prezentat contribuția USARB în implementarea proiectului:
PL 2 – Dezvoltarea programului de master inter-universitar în inginerie mecanică
- A fost elaborat curriculum-ul masteratului gândit pentru Industria 4.0.
Au fost definite modulele, metodologiile și structura programului.
PL 3 – Implementarea programului de masterat
- Programul a fost introdus în universitățile partenere.
- S-a lucrat la predare, evaluare și la dezvoltarea instrumentelor de învățare (digital-participative).
PL 4 – Asigurarea calității, evaluare și durabilitate
- A fost realizată monitorizarea calității: s-a instituit un grup de asigurare a calității (QA) și au fost organizate workshop-uri și întâlniri periodice.
- A fost efectuată evaluarea externă, cu rapoarte periodice din partea evaluatorului extern.
A fost planificată durabilitatea rezultatelor proiectului.
PL 5 – Diseminare și exploatare
- Rezultatele proiectului au fost promovate către părțile interesate (universități, industrie, comunitate).
- Au fost elaborate planuri pentru utilizarea pe termen lung a rezultatelor (exploatare).
PL 6 – Managementul proiectului
- Proiectul a fost coordonat administrativ și financiar.
- A fost asigurată comunicarea între parteneri, întocmirea rapoartelor, organizarea întâlnirilor și gestionarea comunicării interne.
Reuniunea s-a încheiat cu reconfirmarea angajamentul comun de a avansa implementarea programului interuniversitar de master, de a consolida infrastructura educațională și de a asigura formarea unei noi generații de ingineri pregătiți să răspundă cerințelor tehnologiilor emergente și provocărilor Industriei 4.0.
Prin proiectul NeedEDU4.0, USARB reafirmă importanța cooperării internaționale, dezvoltă capacități instituționale durabile și contribuie activ la formarea unei noi generații de specialiști capabili să răspundă provocărilor tehnologiilor emergente.
Mai multe detalii despre proiectul NeedEDU4.0 găsiți pe site-ul oficial al proiectului – https://neededu.utm.md/ și pe pagina NeedEDU4.0 a USARB – https://usarb.md/neededu4-0/
Proiectul este cofinanțat de Uniunea Europeană. Punctele de vedere și opiniile exprimate aparțin, însă, exclusiv autorului și nu reflectă neapărat punctele de vedere și opiniile Uniunii Europene sau ale Agenției Executive Europene pentru Educație și Cultură (EACEA). Nici Uniunea Europeană și nici EACEA nu pot fi considerate răspunzătoare pentru acestea.
