Mobilitate academică la Universitatea din București în cadrul subproiectului EPICoM
O echipă constituită din 15 colaboratori ai Universității de Stat „Alecu Russo” din Bălți au realizat, în perioada 24-28 februarie 2025, un stagiu de mobilitate academică (formare) la Universitatea din București, în cadrul subproiectului EPICoM „Educarea Profesorilor Inovativi pentru Copiii Moldovei”, din Proiectul ,,Învățământul Superior din Moldova”, implementat de Ministerul Educației și Cercetării.
Mobilitatea academică a fost axată pe următoarele obiective:
- Explorarea inițiativelor inovative ale Universității din București în pregătirea pedagogilor, a experiențelor moderne deținute de Universitate și adaptate cerințelor educaționale contemporane, cum ar fi integrarea tehnologiilor educaționale;
- Studierea experienței Universității din București în materie de învățare personalizată, modul în care cadrele didactice universitare aplică metodele de învățare activă și colaborativă, cum ar fi învățarea prin proiecte, problem-based learning (PBL), metode de evaluare formativă etc;
- Analiza bunelor practici ale Universității din București în implicarea studenților- viitori pedagogi în activități de cercetare și Proiecte de Inovație în Educație;
- Familiarizarea cu bunele practici de organizare a activităților de inovație pedagogică ale Universității din București;
- Inițierea unor proiecte educaționale și/sau de cercetare comune.
Participarea la mobilitatea academică organizată la Universitatea din București a constituit o oportunitate valoroasă de dezvoltare profesională și de schimb de bune practici în domeniul Științelor Educației. Experiența trăită în acest context educațional ne-a oferit acces la tradiții academice, interacțiuni valoroase cu specialiști în domeniul educației și oportunități de explorare a unor modalități inovative de predare și învățare. Perspectiva asupra practicilor pedagogice moderne s-a amplificat semnificativ, oferindu-ne repere clare pentru îmbunătățirea activității didactice.
Facultatea de Psihologie și Științele Educației a fost un punct de referință al vizitei, iar sesiunea de deschidere a evenimentului a oferit un cadru propice pentru aprofundarea structurii programului de mobilitate. În cadrul expunerilor despre Universitatea din București și Departamentul de Științele Educației, am descoperit direcții de dezvoltare instituțională și perspective de colaborare. Dialogul cu membrii departamentului a deschis noi orizonturi asupra provocărilor și oportunităților din învățământul superior.
Sala de Consiliu a Facultății de Psihologie și Științele educației a găzduit sesiunea de întrevedere a delegației USARB cu administrația Universității și a Facultății de Psihologie și Științele educației.
Explorarea de către echipa USARB a Universității din București, a Facultății de Psihologie și Științele Educației, a programelor de studii ale Departamentului de Științele Educației s-a realizat cu suportul Prof. univ., dr. Lucian CIOLAN, Prorector Proiecte de Dezvoltare și Învățare Continuă, Prof. univ., dr. Florin Emilian VERZA, decan al Facultății de Psihologie și Științele Educației, conf. univ., dr. Antoaneta-Firuța TACEA, Director al Departamentului de Științele Educației, conf. univ., dr. Anișoara DUMITRACHE, coordonator al programului de studii postuniversitare Pedagogie digitală și coordonator al programului de mentorat EDIS-PED, colaboratorilor Departamentului de Științele Educației.
Valentina PRIȚCAN, manager al subproiectului EPICoM, prorector pentru activitatea ştiinţifică şi relaţii internaţionale, dr., conf. univ., a prezentat PISM, subproiectul EPICoM, echipa USARB – Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălți.
Prin intermediul subproiectului EPICoM, Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălți își propune realizarea unui set de intervenții orientate spre modernizarea condițiilor de organizare a procesului educațional prin crearea unui spațiu modern pentru formarea specialiștilor competitivi pe piața muncii, creșterea angajabilității absolvenților și fortificarea calității pregătirii specialiștilor din domeniul general de studiu 011 – Ştiinţe ale educaţiei.
A doua zi a mobilității academice la Universitatea din București a fost dedicată:
- Inițiativelor menite să sprijine colaborarea interuniversitară la nivel european. Prezentarea proiectului CIVIS – European Civic University, care a evidențiat inițiativele internaționale pentru dezvoltarea colaborării academice;
- Programului de mobilitate Erasmus și a impactului acestuia asupra formării cadrelor didactice și a studenților;
- Importanței parteneriatelor transnaționale și a strategiilor inovative de integrare a dimensiunii globale în procesul educațional;
- Experiențelor directe de predare și învățare inovative, prin participarea la cursul „Teoria și metodologia curriculumului”, desfășurat în Amfiteatrul Stoian, susținut de univ. dr. Antoaneta-Firuța TACEA, director al Departamentului de Științele Educației și membru al Consiliului Departamentului. Acest moment a oferit o perspectivă aplicată asupra metodelor didactice utilizate în învățământul superior, facilitând observația directă a strategiilor de predare și interacțiune cu studenții. Sesiunea a evidențiat aspecte importante legate de proiectarea și implementarea curriculumului, adaptarea acestuia la cerințele actuale ale educației și integrarea unor metode inovative în procesul didactic.
- Centrului de Învățare al Universității din București, care a oferit informații importante despre sprijinul acordat studenților în dezvoltarea competențelor academice. Centrul găzduiește activități de învățare autentică și inovatoare, fiind un loc de experimentare pedagogică ce susține învățarea colaborativă și de tip flipped-learning. Misiunea sa este de a încorpora noi viziuni asupra pedagogiei universitare, competențelor secolului 21 și învățării facilitate de tehnologii moderne.
Printre serviciile oferite se numără coaching-ul, consilierea academică și a carierei, precum și întâlniri cu cercetători și reprezentanți ai mediului socio-economic.
Doamnele conf.univ., dr. Laura CIOLAN și Tania-Maria COLNICEANU, referent de cercetare și doctorandă în cadrul Școlii Doctorale a Universității din București au prezentat activitățile și proiectele centrului, subliniind importanța dezvoltării competențelor transversale, precum gândirea critică, colaborarea, comunicarea și creativitatea, importante pentru succesul academic și profesional al studenților
A treia zi a programului de mobilitate a fost dedicată aprofundării metodelor inovative de formare a viitorilor profesori, cu un accent deosebit pe integrarea tehnologiilor digitale în educație.
Laboratorul EDIS PED, un spațiu orientat spre dezvoltarea pedagogiei digitale, a facilitat explorarea de către echipa USARB a direcțiilor actuale privind utilizarea tehnologiilor emergente în procesul educațional.
Echipa USARB a beneficiat de mai multe experiențe generatoare de informații și practici relevante pentru pregătirea pedagogilor inovativi:
- familiarizarea cu esența și impactul proiectului EDIS-PED – Ecosistem Digital pentru Învățare Sustenabilă cu Resurse și Practici Educaționale Deschise, care vizează sprijinirea formării cadrelor didactice în domeniul pedagogiei digitale, sesiuni de mentorat și sprijin, oferind profesorilor instrumente eficiente pentru integrarea tehnologiilor în procesul didactic.
- explorarea structurii Laboratorului de Pedagogii Inovative, o rețea de cinci centre de inovație în educație, integrate în Universitatea din București. Hub-urile sprijină dezvoltarea și aplicarea unor metode moderne de predare, oferind acces la echipamente performante și resurse digitale avansate, importante pentru formarea viitoarelor generații de profesori.
- cunoașterea rezultatelor implicării studenților în crearea de resurse educaționale bazate pe realitatea augmentată (AR) și realitatea virtuală (VR), prezentate de doamna conf. univ., dr. Anișoara DUMITRACHE;
- studierea impactului tehnologiilor VR și AR asupra procesului de predare, facilitând o înțelegere mai profundă a conceptelor complexe și oferind studenților experiențe de învățare interactive și captivante.
Workshop-ul a oferit echipei USARB oportunitatea de a:
- experimenta direct utilizarea unor editori VR, precum CoSpaces și MergeEdu, platforme recunoscute pentru facilitarea dezvoltării de conținut educațional interactiv;
- explorarea modalitățile prin care profesorii pot implementa tehnologiile VR și AR în activitățile de predare, contribuind la crearea unor medii de învățare mai atractive și mai eficiente;
- testa aplicațiile educaționale inovative, analizând impactul lor asupra învățării.
Experiențele evidențiate au fost un prilej excelent de aprofundare a modului în care tehnologiile digitale pot transforma educația. Echipa USARB a explorat nu doar impactul pedagogic al VR și AR, ci și importanța dezvoltării și utilizării resurselor educaționale deschise.
A patra zi a Programului de mobilitate a fost focalizată pe explorarea strategiilor de adaptare curriculară pentru studenții cu cerințe educaționale speciale (CES), prezentate de doamna dr. Valentina VARTIC și explorării cercetării în domeniul științelor educației, care a facilitat explorarea:
- modelelor de succes ale unor personalități precum Niko Wucci, Teddy Necula și Vasile Adamescu, analiza traseului lor educațional și profesional, provocările depășite și semnificația mediului educațional incluziv.
- misiunii Biroului de Incluziune, responsabil de sprijinirea studenților cu CES;
- prevederilor Convenției ONU din 2007 referitoare la drepturile persoanelor cu dizabilități, inclusiv a schimbărilor necesare pentru a facilita incluziunea reală;
- bunelor practici de integrare a elevilor cu CES în clase obișnuite, bazate pe schimbarea percepției adulților cu privire la integrare;
- experiențelor deținute de USARB și Republica Moldova.
Vizita la Unitatea de Cercetare în Educație (UCE), parte a Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE) s-a axat pe trei dimensiuni de bază:
- Prezentarea CNPEE;
- Proiecte de cercetare în domeniul Științe ale educației;
- Schimb de bune practici și discuții.
Echipa USARB a primit informații relevante despre la Unitatea de Cercetare în Educație și proiectele de cercetare în domeniul Științe ale educației, oferite de:
- Ana Maria DALU, directoarea Unității de cercetare în Educație, care a prezentat repere istorice, misiunea și scopul instituției, structura acesteia, Laboratoarele și echipele de cercetare.
- Otilia APOSTU, care a prezentat Laboratorul de Analiză, Dezvoltare și Evaluare Politici Educaționale, care se ocupă cu fundamentarea științifică a deciziilor Ministerului Educației, monitorizarea și evaluarea politicilor publice educaționale.
- Adela Mihaela ȚĂRANU a prezentat Laboratorul de Cercetare Curriculară și Teorii ale Învățării, care se concentrează pe cercetarea în domeniul curriculumului școlar, al teoriei învățării și al implementării acestuia.
- Oana IFTODE a prezentat Laboratorul Psihopedagogic, în care activează o echipă de 11 cercetători, sprijinind dezvoltarea unui sistem educațional incluziv, echitabil și eficient.
- Miruna MIULESCU, redactor, a prezentat Revista de Pedagogie, publicată semestrial, care joacă un rol crucial în diseminarea cercetărilor educaționale și în promovarea unor practici inovative în domeniul educațional.
- Gabriela Noveanu, secretar științific, ne-a relatat despre PISA și Evaluarea Sistemului Educațional. CNPPE este implicat în evaluarea rezultatelor studiilor internaționale PISA, care măsoară performanțele elevilor din întreaga lume.
Unitatea de Cercetare în Educație contribuie activ la inovația în educație prin expertiză, formare, studii și cercetări, oferind suport științific pentru implementarea celor mai noi abordări educaționale. Am explorat, am multiplicat cunoștințe și bune practici cu privire la:
- principalele proiecte de cercetare derulate de UCE, precum și rezultatele recente ale evaluărilor internaționale, inclusiv datele din studiul PISA și Eurostudent.
- revista de Pedagogie, publicație de referință în domeniul educației, care sprijină diseminarea rezultatelor cercetării și promovarea practicilor didactice de excelență;
- misiunea proiectului CRED, un program strategic dedicat reformei curriculare;
- rolul eTwinning, o platformă europeană care sprijină colaborarea dintre școli prin proiecte educaționale transnaționale.
Stagiul de mobilitate academică de formare la Universitatea din București a finalizat cu discuții și reflecții în cadrul Mesei rotunde cu membrii comunității academice din cadrul Facultății de Psihologie și Științele Educației, Departamentul de Științele Educației.
Vizita la Biblioteca specializată a Facultății a fost atractivă din perspectiva explorării produselor curriculare și a lotului de carte de relevanță în domeniul Științelor Educației și Psihologiei.
Experiența mobilității academice la Universitatea din București a constituit un moment de referință în dezvoltarea profesională a echipei USARB, oferind o incursiune valoroasă în universul educației contemporane. Mobilitatea a facilitat accesul la spații academice animate de inovație, interacțiunea specialiști pasionați, descoperirea perspectivelor pedagogice care transcend granițele tradiționale ale învățământului superior.
Fiecare angajat al USARB, beneficiar de mobilitate academică la Universitatea din București, și-a propus un plan de acțiuni, axat pe excelența academică și fortificarea culturii calității în procesul de pregătire a pedagogilor.
Valentina PRIȚCAN, manager de subproiect EPICoM, a exprimat, în numele tuturor participanților la mobilitatea academică realizată la Universitatea din București, cu suportul subproiectului „Educarea Profesorilor Inovativi pentru Copiii Moldovei” (EPICoM) din cadrul Proiectului ,,Învățământul Superior din Moldova”, finanțat de către Banca Mondială și implementat de Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova, recunoștință profundă pentru angajamentul și dedicația Rectoratului, administrației și colaboratorilor Facultății de Psihologie și Științele Educației, ai Departamentului de Științele Educației, în susținerea acestei experiențe deosebite pentru personalul științifico-didactic și managerial din Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălți (USARB).
Stagiul de formare a facilitat lărgirea orizonturilor academice, explorarea bunelor practici ale Universității din București în pregătirea cadrelor pentru sistemul educațional, a consolidat tendința noastră de a fi ambasadori autentici ai valorilor educaționale. Cu siguranță, experiența acumulată de colaboratorii USARB va fi multiplicată în mediul universitar bălțean și va fortifica calitatea pregătirii specialiștilor din domeniul general de studiu 011 – Ştiinţe ale educaţiei.