Ședința grupului de lucru în cadrul în cadrul proiectului T4GREEN
În data de 18 decembrie 2024, a avut loc ședința grupului de lucru în cadrul proiectului ,,Transformarea educației cadrelor didactice pentru tranziția verde și digitală în Armenia și Moldova” (T4GREEN), din cadrul programului european Erasmus+, finanțat de Uniunea Europeană, axată pe elaborarea conceptului de formare a profesorilor din perspectiva educației verzi și digitale în Republica Moldova.
În cadrul acestei întâlniri, participanții din cadrul Universității de Stat ,,Alecu Russo” din Bălți, dr., conf. univ. Valentina Prițcan, dr., conf. univ. Tatiana Șova, dr., conf. univ. Viorica Cebotaroș, împreună cu reprezentanții Universității Pedagogice de Stat ,,Ion Creangă” din Chișinău, dr., conf. univ. Olga Gherlovan, dr,. conf., univ. Tatiana Chiriac și dr., conf. univ. Tatiana Lașcu și de la Centrul Educațional ,,ProDidactica” doamna Daniela Preasca, au discutat structura conceptului de formare a profesorilor, obiectivele acestui concept, politicile educaționale existente, modul în care formarea cadrelor didactice din Moldova poate contribui la pregătirea acestora pentru noile provocări ale tranziției verzi și digitale, într-un sistem educațional tot mai interconectat și inovativ.
În cadrul ședinței, s-au abordat teme esențiale legate de integrarea noilor tehnologii educaționale și a principiilor sustenabilității în formarea profesorilor. S-a elucidat semnificația dezvoltării competențelor digitale avansate în formarea inițială și continuă a cadrelor didactice, pentru a le permite să răspundă cerințelor unei educații moderne și ecologice. De asemenea, s-a discutat despre implementarea unor metode inovative de predare, care să favorizeze învățarea pe bază de proiecte și colaborare, în linie cu principiile promovate de proiectul ,,Transformarea educației cadrelor didactice pentru tranziția verde și digitală în Armenia și Moldova” (T4GREEN), din cadrul programului european Erasmus+, finanțat de Uniunea Europeană.
În urma discuțiilor, s-au stabilit pașii următori pentru a integra aceste teme în conceptul de formare a profesorilor, inclusiv colaborarea cu parteneri internaționali și implementarea unor module de formare specifice pentru a sprijini educația verde și digitală. Următoarea ședință a grupului de lucru va avea loc în luna februarie, iar pașii următori se vor concentra pe definirea unor activități concrete pentru susținerea tranziției educaționale către un viitor mai sustenabil și digitalizat.
Proiectul Erasmus+ T4GREEN reflectă angajamentul USARB de a sprijini modernizarea educației și de a pregăti cadrele didactice pentru provocările globale actuale, contribuind la un viitor mai sustenabil și digitalizat. Participanții au explorat soluții inovative pentru a integra obiectivele dezvoltării durabile în procesul de reformă curriculară universitară din Armenia și Republica Moldova. Proiectul susține obiectivele de dezvoltare durabilă în aplicare vizibilă, mai multă evaluare și autoevaluare transparentă a rezultatelor învățării, a performanțelor profesionale în devenire, parteneriatele sistematice, funcționale cu instituțiile de practică: fortificarea abilităților TIC, de rezolvare a problemelor, de gândire critică, de incluziune și diversitate, responsabilitate socială și sustenabilitate, mobilități extinse ale studenților și ale profesorilor în țară și în străinătate.
Trei domenii principale vor fi expuse transformării și revizuirii – limbi străine, pedagogie specială și incluziune, abordările programului în domeniile Știință, Tehnologie, Inginerie și Matematică (STEM). Rezultatele așteptate reprezintă un plan pentagonal revizuit pentru programele de licență și masterat, precum și două programe de credite pe termen scurt bazate pe criterii moderne.
Coordonator instituțional al proiectului T4GREEN – dr., conf. univ. Valentina Prițcan. Mai multe detalii despre proiectul T4GREEN, găsiți pe site-ul oficial al proiectului: https://t4green.aspu.am/ și pe pagina USARB a proiectului T4GREEN: https://usarb.md/t4green/
Proiectul este finanțat de Uniunea Europeană. Punctele de vedere și opiniile exprimate aparțin exclusiv autorului și nu reflectă neapărat punctele de vedere și opiniile Uniunii Europene sau ale Agenției Executive Europene pentru Educație și Cultură (EACEA). Nici Uniunea Europeană și nici EACEA nu pot fi considerate răspunzătoare pentru acestea.